Het bouwen van een website is niet eenvoudig. De vormgeving bedenken, menu’s samenstellen, teksten schrijven… Ik heb mijn handen er vol aan! Natuurlijk komt dat doordat dit ik me de basisbeginselen van het webdesign eigen moet maken, maar het kost ook veel tijd omdat ik steeds weer opnieuw kijk naar de teksten die ik geschreven heb, de foto’s die ik gebruiken wil etc etc. Want hoe zorg je er nou voor dat je de essentie van wat je wilt vertellen vangt in letters en plaatjes? Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal prikkelt, gevoeld wordt en, niet geheel onbelangrijk, ook nog zorgt dat de ander kennis met je wil maken?
Het antwoord is even simpel als ingewikkeld: door steeds weer terug te gaan naar je drijfveren. Waarom doe ik dit? Wat heb ik de wereld te brengen? Wat kan ik als geen ander? En wat doe ik het allerliefst?
Mooi woord is dat eigenlijk, drijf-veer. Soms krijgen woorden een diepere betekenis door ze letterlijk te ontrafelen. Zoals bijvoorbeeld bij het woord her-inneren (het opnieuw innerlijk beleven) of ont-wikkelen (afwikkelen, uitpluizen, net als bij een ui de lagen eraf pellen tot je bij de kern komt).
Drijf-veer. Daar waar je passie vanzelf boven komt drijven. Dat het zo natuurlijk is, zo bij je past dat het niet anders kan dan blijven drijven, omdat het altijd licht is. Dat het danst in de wind. Als het zwaar en ingewikkeld is, moeilijk, je energie kost, dan is het nooit je drijfveer. Hoogstens kunnen de omstandigheden in of buiten jezelf ervoor zorgen dat het moeilijk is om je drijfveren tot manifestatie te brengen, maar de drijfveer zelf is altijd vrolijk, vrij en laat de energie stromen.
Wat is er dan nodig om die drijfveren boven te krijgen? Als ik een veertje voor me zie dat op het water drijft dan is dat water altijd kalm. Als het stormt kan ik dat veertje nooit zien, dan wordt het bedolven en zal het misschien wel zinken. Bij het ont-wikkelen van onze drijfveren werkt het net zo. Kalmte, vertraging en her-innering (of ookwel, intuïtieve ontwikkeling en het vergroten van je eigen bewustzijn op dat wat in jou leeft) zijn ook voor ons mensen de wegen om tot het inzicht in onze drijfveren te komen.
Mijn drijfveer met NaNea is om organisaties, teams en professionals weer te verbinden met dat eigen bewustzijn, met die intuïtie (daar waar het innerlijk weten is en het antwoord op al onze vragen) en met elkaar. Daar ligt volgens mij de sleutel tot werkplezier en organisatieontwikkeling, die uiteindelijk weer zorgen voor het creëren van waarde voor klanten. En daar word ik ontzettend blij van!